Wednesday, August 09, 2017

Schanzenviertel + Karolinenviertel [8]


Inmiddels een vertrouwd beeld; voetgangers-stoplichten en mensen die braaf wachten tot het groen is. Ook als er geen verkeer in beeld is. Zegt dat iets over mij of over Nederlanders? Ik betrap mezelf er op dat ik nu al rondkijk waar ik kan oversteken (d.w.z. wáár is het stoplicht).  Op de achtergrond de Schanzenturm ooit de grootste watertoren van Europa.

Zeg jij daar met dat slechte handschrift, schrijf jij even de menukaart buiten...
Vandaag de metro naar het Schanzenviertel en het Karolinenviertel, het kleinste stadsdeel van Hamburg. Uitgaanswijk, bolwerk van Kreative und Alternative, vol kleine restaurantjes en alternatieve winkeltjes. (Nog nooit zoveel platenzaken bij elkaar gezien, en dan bedoel ik ook echt vinyl!)



Dat ziet er op sommige plekken dus zo uit (links) maar ook zo (rechts): de Piazza met veel Portugese eettentjes. Op de terrassen geen tafeltjes en stoeltjes maar biertafels waar iedereen aanschuift met zijn kop koffie (of bier natuurlijk). Het gebouw rechts is Rote Flora, een theater uit 1888; is ergens nog bioscoop en warenhuis geweest, heeft een poos leeggestaan en werd rond 1988 gekraakt door de alternatieve beweging uit protest tegen plannen van de gemeente. De protesten duren nog steeds voort (!) en het gebouw is nu een cultureel en linkspolitieke hotspot en was middelpunt bij de G20 rellen in Juli dit jaar....


Duits verleden in beton... een hoge bunker waar eens luchtafweergeschut stond. Hmm. 



Hier ook enorm veel graffiti, meest loze kreten en af en toe een leuke.

Op de terugweg naar het metrostation zag ik dit; one-stop shopping! Kies een paar schoenen en vooruit doe ook maar een doosje wijn.



En met weer ongeveer 10 km in de benen was ik het hier volledig mee eens:





2 comments:

  1. Helemaal leuk dat Hamburg! Loend is natuurlijk de beste manier om een stad te intdekken, maar inderdaad moeten wij Hollanders ons Duits gedragen bij de stoplichten! Is moeilijk, maar je went er wel aan😉

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik verbaas mezelf en wacht braaf. En weet je.. dat voelt eigenlijk best rustig!

      Delete

Thanks for visiting! I really appreciate and enjoy reading all your comments! If you have any questions feel free to email me.